TEORIE

Meditace

Meditací se nejčastěji rozumí různé praktiky prohlubování soustředění za účelem dosažení změněného stavu vědomí. Obvykle se považuje za součást východních náboženství. Někdy tento pojem také označuje prosté rozumové přemítání, a v některých náboženstvích také určité druhy motlitby.
Slovo meditace pochází z latického "meditatio", které znamená „rozjímání“. Na konci 19. století začali theosofisté toto slovo používat k označení různých duchovních praktik zejména z hinduismu a buddhismu. Termín „meditace“ tedy nelze přiřadit k jednomu konkrétnímu konceptu.

Meditací se obvykle míní jedno z následujících:
      • stav, kdy je mysl zbavená všech myšlenek
      • mentální otevření se "božskému"
      • soustředění mysli na jeden objekt (jako je dýchání nebo slovní mantra)
      • intuitivní vhled do náboženské doktríny (např. vipassaná v buddhismu)

Citováno z http://cs.wikipedia.org/wiki/Meditace

Jak meditovat, kdy, o čem atak…

V meditaci nedocílíte nějakých „zázračných“ stavů, tedy určitě ne hned. Nejste žádný tibetský mnich (a pozor - ti tomu zasvěcují celý život už od dětství a mistrovství dosahují až v dospělém věku), nemyslíte si snad, že existuje čárymáryfuk a budete to umět jako oni… Nepachtěte po nových a nových cvičeních, či hůř po „zázračných“ cvičeních, nic neurychlíte. Spíš naopak. Uvědomte si, meditace není soutěž kdo rychleji, kdo dál a kdo lépe. Je to aktivita, která vám udělá dobře a pokud naleznete „cvičení“, které vám vyhovuje, zůstaňte u něj jak dlouho budete chtít, třeba napořád.

Všude se píše, že smyslem meditace je uvědomění si sebe sama. Že je to cesta k našemu Vyššímu já, že je to cesta, kterou putujeme do sebe, abychom objevili, kdo skutečně jsme. No nevím, asi mají pravdu, pro mne je to Duševní hygiena (například: zbavení se napětí, nervozity a nalezení vnitřního klidu).

Pokud chcete začít provádět meditaci, jistě jste si pár základních informací našli a zjistili jste, že mezi základní rady patří: soustředit se na svůj dech. Spíše než abyste počítali nádech – zádrž - výdech - zádrž, raději sledujte svůj dech, jako byste se jím začali stávat. Nenuťte se k počítání délky nádechu, zádrže a výdechu. Jen si to trochu nacvičte před meditací, ale příliš se na počítání nesoustřeďujte. Další důležitou věcí je poloha těla při meditaci. Tělo by vás nemělo rušit. Tak zaujměte nějakou pohodlnou polohu. Klidně i v leže, pokud neusnete. Sed v křesle s pevnými zády taky může být vhodný. Opravdu nemusíte při meditaci zaujímat jogínské ásány. V začátcích je dobré zavírat při meditaci oči.

Aby mohlo nastat zklidnění mysli, je pro začátečníka dobré vytvořit i zklidnění okolí, v kterém bude meditovat. Odstraňte či vypněte rušivé elementy: rádio, TV, mobil. Meditujte zpočátku sami a požádejte spolubydlící, aby vás v místnosti nevyrušovali. Tichounká klidná hudba může být, pokud vás ruší zvuky odjinud. Prostor může být rituálně očištěn. Zaujmeme polohu, zavřeme oči, uvolníme tělo a začneme…..

Nejzákladnější a nejtěžší meditací je „meditace o ničem“. Uvidíte jak je těžké nemyslet na nic, nejde to vůbec snadno, myšlenky vyplouvají jedna za druhou. (To vůbec nevadí, jak jsme si nahoře řekli, meditace není soutěž.) Myšlenky, které nás napadají však necháme jen tak plynout, nic nerozebíráme, nic neřešíme, nic nepitváme. Jen je pojmenujeme a necháme je zase odplynout. Pokud cítíme, že je čas meditaci ukončit, pomrkáme se zavřenýma očima, trošku si zahýbáme prsty u rukou a u nohou uvědomíme si své tělo a můžeme otevřít oči.

Další meditace může být o „něčem“ například o nějakém předmětu, můžete jím pronikat, prociťovat jeho vlastnosti, stát se tím předmětem, či o nějaké „situaci“, kterou můžete prožívat jako aktér, či jako divák, vytvářet různé scénáře atp…

Hrozí při meditacích nebezpečí? Ne, pokud jsme sami v našem posvátném prostoru. Pokud meditujeme kolektivně tak zpravidla nebezpečí nehrozí, ale jisté riziko tu přece jen je. Tak si dávejte pozor, a pro jistotu si vytvořte pro sebe nějakou obranu.


              

zpět